Program EE

Przedmiot: Podstawy ekologii
Prowadzący: dr Wojciech Zarzycki

Cel zajęć: Wprowadzenie do ekologii jako dziedziny naukowej wraz z niezbędnym przyswojeniem przez uczestnika podstawowych pojęć i prawidłowej terminologii. Zdobyte podstawy muszą stanowić punkt wyjścia przy projektowaniu zajęć przyrodniczych, zapewniając w ten sposób ich poprawność merytoryczną

Zakres treści:

  • ekologia a edukacja ekologiczna - definicje
  • podstawowe pojęcia i najważniejsze teorie w ekologii
  • poziomy różnorodności biologicznej
  • adaptacje organizmów
  • gatunki zwrotnikowe
  • dobór naturalny a specjacja gatunków
  • ekosystem i obieg materii

Zajęcia będą miały charakter wykładów konwersatoryjnych, ćwiczeń i zajęć terenowych. Zaliczenie: egzamin

Przedmiot: Różnorodność biologiczna w Polsce
Prowadzący: mgr Mariusz Simka

Cel zajęć: zapoznanie studentów ze sposobami identyfikacji organizmów oraz metodyką posługiwania się kluczem do oznaczania, a także podstawowymi pojęciami z zakresu ich klasyfikacji (taksonomii).

Zakres treści:

  • przegląd najważniejszych grup organizmów występujących w Polsce
  • rodzaje kluczy do oznaczania
  • aplikacje mobilne w identyfikacji gatunkowej
  • podstawy klasyfikacji organizmów Zajęcia będą miały charakter terenowy i stacjonarny

Przedmiot  Dendrologia w edukacji ekologicznej
Prowadzący: mgr inż. Robert Sobolewski

Cel zajęć: zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu identyfikacji drzew oraz roli drzew w ekosystemach miejskich, zarówno ekologicznej, jak i krajobrazowej.

Zakres treści:

  • warunki miejskie jako miejsce wzrostu i rozwoju drzew i krzewów.
  • ochrona drzew pomnikowych na terenach zurbanizowanych.
  • zieleń zabytkowa
  • pomniki przyrody w skali krajowej i regionalnej
  • drzewa i krzewy w krajoznawstwie i turystyce
  • pozyskiwanie danych o drzewach dla celów edukacyjnych
  • drzewa i zieleń a adaptacja do zmian klimatu.
  • wpływ zieleni, drzew i krzewów na warunki mikroklimatyczne w mieście
  • zieleń alternatywna: zielone dachy i ściany i ich rola w adaptacji do zmian klimatu
  • podstawy projektowania ogrodów edukacyjnych

Przedmiot: Ekologia lasów 
Wykładowca: dr inż. Tomasz Skrzydłowski

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczniów z zagadnieniami związanymi z istotą lasu oraz warunkami jego istnienia, wzajemne stosunki pomiędzy lasem a otoczeniem, zespołowe życie roślin i zwierząt, typologia lasów i siedlisk leśnych, ekologiczna funkcja lasów.

Zajęcia z ekologii lasów dotyczyć będą różnych aspektów funkcjonowania lasów: świerczyn, buczyn, olszyn, jaworzyn, a także lasów z innych stref geograficznych. Omówiona zostanie kwestia wymagań siedliskowych drzew, wymagań świetlnych, wzajemnych relacji między drzewami w drzewostanie, mechanizmy powstawania odnowień naturalnych, relacje drzew (pasożytnicze, symbiotyczne itp.) z innymi organizmami -grzybami, ssakami, ptakami.

Zakres materiału: wykłady, ćwiczenia w terenie, case study.

Przedmiot: Oddziaływanie człowieka na klimat, globalne ocieplenie
Prowadzący:

Cel zajęć: wskazanie naukowych podstaw globalnego ocieplenia, jego przyczyn, skutków i możliwości walki z nim.

Zagadnienia:

  • Naukowe dowody i mity związane z globalnym ociepleniem.
  • Jak rozmawiać z osobami negującymi globalne ocieplenie i jego antropogeniczny charakter?
  • Zmiany klimatu w przeszłości geologicznej i historycznej.
  • Różnice między pogodą a klimatem, anomalie klimatyczne.
  • Przyrodnicze i społeczne skutki globalnego ocieplenia.
  • Czy można zatrzymać globalne ocieplenie?

Przedmiot: Metodologia zajęć z edukacji ekologicznej
Prowadzący: mgr Magdalena Zarzycka

Cel: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu prowadzenia zajęć z edukacji ekologicznej od strony formalnej.

Podstawę przedmiotu będzie stanowić omówienie przykładowych scenariuszy zajęć, wskazanie złych i dobrych praktyk w nich stosowanych, a także wskazanie miejsca edukacji ekologicznej w programie nauczania. Przedstawione zostaną zasady edukacji ekologicznej, których przestrzeganie jest gwarantem prowadzenia skutecznych i poprawnych zajęć.

W trakcie zajęć studenci poznają nie tylko pomysły na konkretne zajęcia, ale również metodologię różnych form ich prowadzenia, zwłaszcza zajęć terenowych i eksperymentów, a także sposobów alternatywnych, np. grywalizacji. Po odbytym kursie student powinien potrafić zaprojektować własne zajęcia przyrodnicze, zarówno terenowe, jak i stacjonarne.

Przedmiot: Technologie cyfrowe w edukacji
Prowadzący: dr Wojciech Zarzycki

Cel zajęć: „unowocześnienie” zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem narzędzi rozszerzającymi klasyczną metodykę ich prowadzenia w sposób przemawiający do współczesnej młodzieży; nabycie umiejętności prowadzenia zajęć online -z pozornie nieprzystającej do niej dziedziny

Zakres treści:

  • wykorzystanie aplikacji mobilnych w zajęciach terenowych
  • środowisko GIS jako sposób pozyskiwania i zbierania danych przyrodniczych
  • pozyskiwanie i korzystanie z darmowych danych przestrzennych: zdjęć lotniczych, szczegółowych map topograficznych, map archiwalnych itp.
  • metodologia prowadzenia multimedialnych zajęć edukacyjnych
  • projektowanie zajęć on-line
  • film nagrany smartfonem jako metoda dydaktyczna
  • najciekawsze strony i programy do wykorzystania w trakcie zajęć

Przedmiot: Ochrona przyrody
Prowadzący: dr Wojciech Zarzycki

Cel: nabycie biegłości w polskim systemie ochrony przyrody, ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności dla potrzeb edukacji ekologicznej.

Zakres treści:

  • przegląd aktów prawnych regulujących system ochrony przyrody w Polsce
  • formy ochrony przyrody i prawne możliwości prowadzenia w nich edukacji
  • przegląd obszarów chronionych w Polsce
  • obszary chronione w okolicach Bielska-Białej - zajęcia terenowe
  • pedagogika w edukacji ekologicznej
  • zakres zajęć: praktyka opiekuńczo-wychowawcza w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Metody komunikacji i organizacja zajęć w zależności od rodzaju grupy. Edukacja przyrodnicza jako podstawa metod Montessori i Waldorfskiej

Pedagogika w edukacji ekologicznej

Zakres zajęć:

praktyka opiekuńczo-wychowawcza w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Metody komunikacji i organizacja zajęć w zależności od rodzaju grupy. Edukacja przyrodnicza jako podstawa metod Montessori i Waldorfskiej.

Przedmiot: Marketing ekologiczny

Marketing ekologiczny - marketing ekologiczny jako trend wykorzystywany do promocji produktów w świadomy i zrównoważony sposób. Marketing ekologiczny w praktyce - dobre i złe przykłady kampanii CSR w marketingu ekologicznym, pozyskiwanie funduszy w ramach projektów zrównoważonego rozwoju.

Przedmiot: Projektowanie ścieżek edukacyjnych i tablic informacyjnych

Cel zajęć: wyrobienie w studentach odpowiednich wzorców dotyczących przygotowania poprawnych merytorycznie materiałów edukacyjnych, związanych z przyrodą.

Zakres treści:

  • rodzaje, formy i znaczenie ścieżek edukacyjnych
  • przegląd istniejących tablic edukacyjnych, dobre i złe nawyki w ich tworzeniu
  • półprawdy i kłamstwa, czyli tablice edukacyjne w służbie propagandy
  • możliwości pozyskania finansowania
  • przygotowanie własnej ścieżki edukacyjnej

Gospodarka odpadami
Prowadzący: mgr inż. Jan Krzeptowski

Cel: zapoznanie uczestników z metodami segregacji i recyklingu odpadów, a także ich znaczenia we współczesnym świecie.

Zakres treści:

  • problem odpadów w ujęciu globalnym i ich oddziaływanie na ekosystemy
  • segregacja i przetwarzanie śmieci
  • less waste i zero waste
  • upcycling

Przedmiot: Edukacja ekologiczna w parkach narodowych
Prowadzący mgr inż. Jan Krzeptowski

Cel zajęć: zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami, związanymi z działalnością edukacyjną w parkach narodowych w Polsce i na świecie.

Zakres treści:

  • wolontariat w ochronie przyrody (podstawy prawne i praktyczne aspekty organizacji wolontariatu)
  • etyka środowiskowa w turystyce i rekreacji (Leave No Trace)
  • podstawy interpretacji dziedzictwa (heritage interpretation)

Przedmiot: Oddziaływanie człowieka na środowisko
Prowadzący: dr Wojciech Zarzycki

Cel zajęć: dyskusja na tematy kluczowe do zrozumienia oddziaływania człowieka na środowisko. Nie będzie to kolejny przedmiot z twardą wiedzą, a okazja do zadawania pytań i omawianie kwestii, które studenci uznają za stosowne. Głównym celem jest ukształtowanie sposobu myślenia, uwzględniającego fakt, że każda działalność człowieka ma swój środowiskowy efekt, a wszystkie elementy ekosystemu światowego są ze sobą powiązane.

Zakres treści:

  • rozwój zrównoważony -definicja, znaczenie i krytyka
  • koncepcja usług ekosystemowych
  • zmiany w biocenozach pod wpływem działalności człowieka, gatunki inwazyjne
  • znaczenie różnorodności biologicznej dla człowieka, jej zagrożenia i skutki zaniku
  • wpływ hodowli przemysłowej na ekosystemy
  • postawy służące zachowaniu różnorodności biologicznej
  • forma zajęć: konwersatorium