PROGRAM

Kierunek: Bioróżnorodność w zarządzaniu środowiskiem

Przedmiot: Państwowy Monitoring Środowiska – monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych w praktyce

Wykładowca: Anna Smolarska

Celem przedmiotu jest:

  • przekazanie podstawowej wiedzy na temat Państwowego Monitoringu Środowiska, w tym podstaw prawnych, celów i zadań, aktualnego programu oraz sposobów jego finansowania,
  • zapoznanie z elementami monitoringu przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu gatunków i siedlisk przyrodniczych oraz założeniami metodycznymi: częstotliwością monitoringu, zakresu badanych parametrów, stosowanej skali ocen, sposobu dokonywania oceny stanu ochrony na stanowisku monitoringowym, 
  • przygotowanie słuchaczy do praktycznego prowadzenia monitoringu wybranych typów siedlisk i grup gatunków oraz do planowania ich skutecznej ochrony.

Zakres materiału (wykłady i zajęcia w terenie):

  •  podstawy prawne i cele Państwowego Monitoringu Przyrodniczego
  • założenia metodyczne monitoringu siedlisk przyrodniczych i gatunków
  • ogólna procedura przeprowadzenia monitoringu: a) roślin – na podstawie wybranych gatunków z następujących grup: rośliny kwiatowe, paprocie, widłaki, mchy, porosty; b) zwierząt – na podstawie wybranych gatunków z następujących grup: ssaki, płazy i gady, minogi i ryby, mięczaki, ważki, motyle, chrząszcze, inne bezkręgowce; c) siedlisk –na podstawie wybranych typów siedlisk przyrodniczych: siedliska nadmorskie, wodne i nawodne, zaroślowe, łąkowe i murawowe, torfowiskowe i źródliskowe, naskalne i jaskinie, siedliska leśne

  • praktyczne wykorzystanie metod monitoringu gatunków i siedlisk przyrodniczych w terenie, w tym m.in.: metody monitoringu dużych drapieżników z zastosowaniem fotopułapek.

Podczas zajęć słuchacze nauczą się:

  • definiować podstawowe pojęcia dotyczące PMŚ, takie jak: monitoring przyrodniczy, stanowisko monitoringowe, wskaźniki kardynalne,
  • wyjaśniać i opisywać tzw. parametry stanu ochrony zarówno w odniesieniu do ochrony siedlisk jaki i gatunków
  • wypełniać kartę obserwacji siedliska przyrodniczego na stanowisku oraz formularze do obserwacji gatunku na stanowisku

Przedmiot: Działania minimalizujące i kompensujące środowisko przy budowie infrastruktury

Wykładowca: Małgorzata Półtorak
Celem przedmiotu jest:
  • poszerzenie wiedzy w zakresie przepisów ochrony środowiska w tym oceny oddziaływania na środowisko (także w obszarze Natura 2000), przekazanie wiedzy na temat działań minimalizujących i kompensujących wpływ inwestycji na środowisko (etap budowy i eksploatacji)
  • przekazanie podstawowej wiedzy na temat etapów przygotowania dokumentacji projektowej  w zakres której wchodzi część środowiskowa
  • przekazanie podstawowej wiedzy na temat prowadzenia nadzoru przyrodniczego na budowach – na przykładach budowy infrastruktury drogowej
  • przekazanie podstawowej wiedzy na temat monitoringów porealizacyjnych
Zakres materiału (wykłady i ćwiczenia w terenie):

  • przepisy ochrony środowiska (w tym m.in.: Ustawa prawo ochrony środowiska, Ustawa o ochronie przyrody, Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, Ustawa prawo wodne, Rozporządzenie w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych  z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko, Rozporządzenie w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt, Rozporządzenie w sprawie ochrony gatunkowej roślinprocedury dokumentacji projektowej w drogach
  • procedury oceny oddziaływania na środowisko
  • działania minimalizujące wpływ budowy infrastruktury na środowisko: a) etap budowy: zabezpieczenia drzew nieprzeznaczonych do wycinki, tymczasowe wygrodzenia herpetologiczne, piezometry, inwentaryzacja prawnie chronionych zwierząt i roślin, uzyskanie decyzji derogacyjnych oraz wypełnienie warunków z nich wynikających np. przenoszenie prawnie chronionych zwierząt i rośli; b) przejścia dla zwierząt (duże, średnie i małe), wygrodzenie drogi wraz z zabezpieczeniami herpetologicznymi, zbiorniki zastępcze dla płazów, nasadzenia roślin, budki dla ptaków i nietoperzy, system odwodnienia, ekrany akustyczne

Podczas zajęć słuchacze nauczą się:

  • wymieniać etapy przygotowania dokumentacji środowiskowej
  • na podstawie inwentaryzacji przyrodniczej oraz rozwiązań projektowych zidentyfikować działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko
  • przygotowywać wnioski derogacyjne (odstępstwa od zakazów)
  • pełnić funkcję inspektora ds. środowiska budowie (zarówno po stronie nadzoru inwestorskiego jak i wykonywanych prac)

Przedmiot: Struktura i metodyka pisania opracowań przyrodniczych oraz pism urzędowych 

Wykładowca: Agnieszka Drapiewska

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczniów z kompetencjami poszczególnych organów ds. ochrony srodowiska (gminy, starostwa, PIW, urzędy marszałkowskie, urzędy wojewódzkie, RDOŚ, WIOŚ itp.), przygotowanie do tworzenia pism do urzędów oraz podstawowych opracowań przyrodniczych.

Zakres materiału (wykład i zajęcia praktyczne):

  • Kompetencje poszczególnych organów wykonujących zadania z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody. 
  • Urzędy/jednostki a Kodeks Postępowania Administracyjnego, ustawa o ochronie przyrody, ustawa o ochronie środowiska, ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
  • Współpraca z organami i jednostkami zajmującymi się ochroną środowiska/przyrody.
  • Redakcja tekstów urzędowych takich jak: prośby, podania, skargi i zażalenia.
  • Co to jest SZOP OP, SWZ jak czytać, gdzie szukać? - Tworzenie planu opracowania przyrodniczego na wybranych przykładach.

Podczas zajęć słuchacze nauczą się:

  • poprawnie i logicznie analizować problem
  • szukać czytać ze zrozumieniem ogłoszenia i przetargi
  • redagować pisma do urzędu, kierować je do właściwego urzędu
  • konstruować opracowania przyrodnicze

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczniów z 

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej 

Zakres materiału (wykłady):

Podczas zajęć słuchacze naucza się:

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem zajęć jest przedstawienie i nauczenie  

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Cel zajęć

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem przedmiotu jest zapoznanie 

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom

Przedmiot: 

Wykładowca: 

Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom 

Przedmiot:  

Wykładowca: 

Celem przedmiotu jest